keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Laumani mun

Nyt alkaa huomaamaan kuin stressaantunut tuo minun jäljellä oleva laumani on. Pinna on kireä yhdellä jos toisellakin myös minä mukaan lukien.  Luin Olli Wuorimaan arteikkelin koira stressireaktioista, osan asioista jo tiesinkin. Koira voi kärsiä stresistä hyvin monien asioiden vuoksi mutta asioita mitkä voivat laukaista stressin ovat mm. suru, kuolema perheessä  omistajan , koirakaverin, koira on liikaa yksin. Oireet saattavat laueta jopa kuukauden tapahtuman jälkeen ja mm seuraavia oireita on havaittu, aineenvaihdunnan ongelmat joiden seurauksena puutostilat,  tassujen välien punertuminen, kainaloiden ja suupielien kuivuminen, ihon kuivuminen, kutina, karvanlähtö, suoliston ongelmat, korvatulehdukset, silmä tulehdukset. Vastustuskyky laskee, bakteerikanta muuttuu ja voi olla että koira pystyy hyödyntämään 30 % vähemmän ravinnostaan.
 Olen kuullut sanottavan, että koira suree silmillään ja korvillaan ja tuota samaa tuossa Ollin artikkelissa kerrottiin.
 Onneksi olen saanut koulutukseni aikana paljon ohjeita miten koiran stressitasoja voidaan laskea, ja nyt teenkin töitä sen eteen, että saisin laumani taas voimaan hyvin.
Kun me ihmiset sressaannumme, me osaamme puhua ja hakea apua, mutta koirat eivät sitä osaa tehdä, Joten meillä ihmisillä on velvollisuus  opetella lukemaan koiramme sanatonta viestintää, jotta saamme nuo karvaiset veijarimme pidettyä terveinä ja elinvoimaisina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti