maanantai 2. huhtikuuta 2012

Talvi on tullut takaisin


No ompas lunta nyt satanut ja leskenlehdet peittyneet hangen alle, ei ole kivaa muuta kuin koirista. Nappasin tuolta pari kuvaa Hertasta joka nauttii talvesta täydellä pennun riemulla. Aivan olen unohtanut kertoa siitä koulutuksesta kun  olen ollut niin iloinen Moosen menestyksestä.



Hertta ja ihana talvi joka tuli takaisin



Ihana Hertta ja lumihanki



Lelukin on päässyt ulkoilemaan



Belunan XL Black Velvet "Hertta"

Siis se koulutus joka tähtää koirankouluttaja osaamiseen. Ensimmäisenä päivänä olin sitä mieltä, että en osaa edes koiraa hihnassa taluttaa. Nuo videot ovat aivan mahtavia oppimistarkoituksessa, sillä niissä sä näet ihan kaikki mitä sitä tulee touhuttua. Tämä koulutushan on täysin koiralähtöinen tapa kouluttaa koiraa ja vain positiivisen kautta , koiraa ei pakoteta eikä kielletä, eikä esim ohjata hihnalla. Ensinnäkin minä liikun kuin höyryveturi niin kuin olisin kirikierroksella juuri saapumassa maaliin, eihän siinä ehdi koira haistella mitään ympäristöään. Toiseksi myttään sitä hihnaa ihan ihmeellisesti vaikka en sitä kiristäkkään. Kolmanneksi palkitsen koiraa namilla ihan väärin, otan namin taskusta ja viesn sen vasten rintaani ja annan koralle miksi teen näin ei aavistustakaan. Toisena päivänä keskityimme Rauhoittaviin Signaaleihin (Turid Rugaas) ja täytyy sanoa että nyt mä olen koukussa mä osaan lukea mun koirien viestejä ihan uudella ulottuvuudella.



Mä olen lukenut mun valokuvia ihan uudella tavalla, esim tässä kuvassa oli aikaisemmin kolme koiraa epäjärjestyksessä, mutta nyt voin kertoa paljon enemmän tästä kuvasta, eli kuva kertoo hieman epämiellyttävästä tilanteesta koira etualalla kommunikoi kameran kanssa ja kertoo että voisitko mennä vähän kauemmaksi (kääntänyt itsensä kyljittäin kameraan) taustalla olevat kaksi koiraa ovat joutuneet liian lähelle toisiaan jolloin kumpikin niistä kertoo että hei kaikki hyvin ei mitään hätää voisitko siirtyä askeleen taka vasemmalle. (kääntäneet päänsä pois toisistaan)



Tässä Pilvi antaa oikein selvän merkin että hei kamera sä stressaat mua voitko poistua (huulien lipominen) Tämä on tosi mielenkiintoista koko juttu ja olen aivan innoissani asiasta. Toinen mainio teos on  kirja nimeltään Koiran silmin : Alexandra Horowitz, kannattaa lukea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti