lauantai 1. helmikuuta 2014

Lauman johtajuus

Kävin eilen ystäväni kanssa kuuntelemassa perinteistä johtajuusluentoa ja olipas todella vaikeaa olla hiljaa ja kyseenalaistamatta asioita. Kaksi kertaa oli pakko kysyä, mutta muun ajan olimme hiljaa vain välillä piti oikein pidätellä. Olen itsekkin joskus kauan kauan sitten uskonut noihin metodeihin, kun en paremmasta mitään tiennyt. Tässä muutamia esimerkkejä asiasta minulla on johtajuus ongelma jos koirani jähmettyy lenkillä nähdessään muita koiria, eikä Suosu liikkumaan, minä taas näen asian siten että koiraani pelotta tai se on epävarma ja meidän tulee hieman kaartaa niin epävarma olo menee ohi. Koirasi haistelee ja merkkailee lenkillä paljon no minä taas näen asian siten , että koiran luonnonmukaisiin tekemisiin kuuluu haistelu ja merkkaamalla koira kertoo toisille koirille terveisensä, ei minusta ainakaan tunnu että koirani haluaisi olla minun johtajani käyttäytymällä tuolla tavalla. Minun myös käskettiin syödä tai ainakin juoda vesilasi ennen kuin annan koiralle ruokaa, no huh huh olisipa meillä tuossa pihalla lauma johtajia jos se siitä olisi kiinni.Kysyin tuosta miten voi poistaa koiran stressiä ja sain vastaukseksi, että koiraa pitää aktivoida ja sille pitää opettaa jotain temppuja jne. Jos koirani ovat kierroksilla ja stressaantuneita niin niiden stressi poistetaan antamalla niille pureskeltavaa mikä rauhoittaa niitä, niitä hierotaan ja niille jutellaan rauhallisella äänellä. Loppukaneetti oli väsynyt koira on hyvin käyttäytyvä koira, no minusta myös virkeä ja iloinen koira voi olla hyvin käyttäytyvä koira.
Hertta jääpirnsessa

Moosen lumikasa on viety.
Ozzy lumimies
Taiguri
Lotta ja Taiga

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti