torstai 8. kesäkuuta 2017

Hyvä koiran elämä

https://hantaheilumaan.wordpress.com/2017/06/02/20-myyttia-johtajuudesta/  

Olen todella iloinen, että asenteet alkavat muuttua ja yhä enemmän ymmärretään miten koira toimii ja miten elämä koiran kanssa on molempia tyydyttävää. Ihmisen ei enää tarvitse miettiä aikooko minun haukkuni viedä minulta tämän suuren johtajan roolini.  Silloin kun itse aloin monta vuotta sitten opiskella koiraa niin meitä pidettiin täysin kukkahattu täteinä ja huuhaan puhujina. Vallalla olivat kovat koulutusmenetelmät selätykset ja kolinapurkit jne. Koirilta piti ottaa luulot pois etteivät ne vain veisi johtajuutta ja alkaisi komennella ihmistä. Ei ymmärretty koiran käytöstä eri tilanteissa vaan luultiin aina että koira pyrkii aina vain valta-asemaan perheessä. Nyt on kuitenkin alettu ymmärtää, että koiraa voi opettaa koiraystävällisillä menetlmillä ja kuitenkin päästään hyviin tuloksiin. On alettu ymmärtää, että koiraa ei kiinnosta olla ihmisen johtaja vaan koira haluaa vain rakkautta ja hyväksyntää omalta perheeltään. Toki koiran omistajalla on aina vastuu omista lemmikeistään ja jokainen koira ansaitsee saada hyvän kotikasvatuksen, sillä silloin ihmisten ja koirien elämä yhdessä on helppoa.
 Koiran kasvattaminen ei ole vaikeaa siinä pätevät hyväksi havaitut perussäännöt, koira tarvitsee rajoja ja rakkautta sekä oikeita käytösmalleja. On hukkaan heitettyä vain kieltää koiralta asioita jos ei koskaan tarjoa tilalle oikeaa käytösmallia, ei koira voi tietää miksi jokin tavara on minun ja vain minun ellen opeta sille, että tämä on mamman ja tämä on koiran tavara. Esimerkiksi Keela rakasti syödä minun kenkiäni, ne tuoksuivat varmasti minulta ja olivat sen takia ihania jyrsiä, muutaman vahingon jälkeen pystyin opettamaan koiralleni, että nämä ovat minun ja vain minun omaisuuttani ja sitten on taas näitä tavaroita mihin Keelakin saa koskea ja tänä päivänä saavat korkkarini olla rauhassa samassa tilassa missä Keela nukkuu.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti