perjantai 29. tammikuuta 2016

Koira-asiaa

Tänään päivän ovat täyttäneet monen laiset koiriin liittyvät asiat. Ollaan keskusteltu siitä missä kulkee rakkauden ja luopumisen raja, siitä kuinka vaikeaa on päättää koska on rakkaasta karvaisesta ystävästään aika luopua. Meille ihmisille on annettu valta päättää lemmikkimme elämästä siinä vaiheessa kun se ei enää ole elämisen arvoista. Meidän tehtävämme on antaa rakkaamme  mennä kun tuskat käyvät liian koviksi ja silmistä katoaa elämisen riemu. Se ei ole helppoa mutta sen olemme lemmikeillemme velkaa ja se on suurin rakkauden teko. Moni on sanonut minullekkin että ei voi ottaa koiraa koska ei pysty siitä luopumaan, mutta samalla "tuomitsee" itsensä elämään ilman sitä riemua ja onnea mitä karvaiset ystät meille voivat tuottaa.
 Tästäkin jutusta voidaan lukea, kuinka paljon vanhustenkin elämään tuovat iloa kaverikoiravierailut.
Sitten ollaan keskusteltu sairaudesta "kapi", jonka saa esim. metsästä minä olen sen kapi-helvetin kokenut kun kaikki koirat raapivat ja raapivat ja raapivat itseään. Luulisi että metsä on turvallinen paikka ulkoiluttaa koiria, mutta jos eksyy kapisen ketun tai supin makuupaikoille tai poluille voi suliaisena olla tuo ulkoloinen ja sen häätäminen vaatiin kodin puhdistusta ja koirien hoitoa ja voipa tuo tarttua ihmiseenkin kutinan muodossa, toki ihmisessä tuo eliö ei elä kauaa vaan kuolee pois, silloin kun meillä oli tuo kapi epideimia pari vuotta sitten sain myös itse kutinan käsivarsiini. Nyt on tämä kohtalo tullut ystäväni koirille ja toivonkin hänelle jaksamista, mutta lohdutuksen sanat kyllä siitäkin selvitään. Sitten on vielä keskuteltu "koiralaumasta" tai "laumassa elävistä koirista" itse en käyttäisi sanaa lauma vaan koira perhe kuvaa paremmin monen koiran yhteiseloa ihmisen kanssa. Keskusteltiin myös johtajuudesta, että kuka sen "lauman" johtaja sitten on onko se ihminen vai koira. Tässäkin minun näkemykseni on että perheessä jokaisella on oma tehtävänsä, ei ihmisperheessäkään puhuta, että äiti on meidän perheen johtaja vaan jokaisella on oma tehtävänsä perheessä niin myös koiraperheessä jotka elävät yhdessä ihmisten kanssa. Omassa perheessäni ainakin voin selkeästi nähdä meidän kaikkien roolit. minun roolini on "metsästää" ruoka perheelle ja huolehtia, että jokaisella on oma turvallinen nukkumapaikka ja että kaikki saavat liikuntaa ja raikasta vettä on aina tarjolla. Roolini on myös huolehtia, että jos joku sairastuu niin minä hoidan ja hankin apua. MInun kuuluu vielä pouhdistaa koirieni turkit ja harjata ja hoitaa niitä.KePoni rooli on avustaa minua rakentamalla hyviä tiloja meidän käyttöömme ja kuljettaa meitä eri paikkoihin niin halutessamme. Suojella meitä kaikkia ulkoisilta uhilta. Lotan rooli perheessämme on olla  "rauhoittaja"-koira, jos leikit yltyvät liian kovaksi Lotta kävelee rauhallisesti paikalle ja niin leikki rahuhoittuu, Lotta myös puhdistaa toisten korvat jos minä olen laiminlyönyt tehtäväni. Biancan rooli on olla päältäkatsoja korkeimmalla paikalla  ja ilmoittaa hei tuolta tulee vieraita menkää vastaan ottamaan minä olen täällä kukkulalla vartiossa. Milanan rooli on olla mummo koira joka kertoo kaikille minä olen vanha ja viisas ja kun on vanha ja viisas saa ottaa vapauksia ja olla omapäinen jos haluaa. Teidän tehtävänne on hieman kunnioittaa minua joten olkaa hyvät mielistely sallittu. Taigan rooli on olla äiti joka pitää huolta lapsestaan ja opettaa sille asioita joita koiran tulee osata , Taiga kertoo rajat lapselleen. Tosca on leikkitäti jonka kanssa lapsikoira saa leikkiä sydämmen kyllyydestä. Keela on sitten perheen pilalle hemmoteltu lapsi jolle sallitaan kaikenlaisia vapauksia. Pilvi taas on juorukello ja tiedottaja joka kertoo aika kun ruokaa on tulossa ja pitää herätä tai joku tekee jotain mikä ei ole sallittua.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti